Σποτ Μαθημάτων
..

'Ολα τα λογοτεχνικά κείμενα και ασκήσεις : Πίνοντας ήλιο Κορινθιακό

Ο Άνθρωπος και η Φύση • Πόλη– Ύπαιθρος 

Εισαγωγή

Η ποιητική συλλογή Ήλιος ο Πρώτος του Οδυσσέα Ελύτη γράφτηκε και κυκλοφόρησε μέσα στην Κατοχή (1943), περιέχει ωστόσο αισιόδοξα ποιήματα που, σε πείσμα της δύσκολης εποχής, υμνούν τη χαρά της ζωής, τον έρωτα, τη φύση και το ελληνικό φως. Το παρακάτω ποίημα, το οποίο στη συλλογή είναι άτιτλο μέρος μιας ενότητας, προβάλλει τη στενή σχέση του ποιητή με τη φύση, η οποία τον αναζωογονεί και τον γεμίζει δημιουργική διάθεση.

Κείμενο

Πίνοντας ήλιο κορινθιακό
Διαβάζοντας τα μάρμαρα
Δρασκελίζοντας* αμπέλια θάλασσες
Σημαδεύοντας με το καμάκι
Ένα τάμα* ψάρι που γλιστρά
Βρήκα τα φύλλα που ο ψαλμός του ήλιου αποστηθίζει* Τη ζωντανή στεριά που ο πόθος χαίρεται
Ν’ ανοίγει.

Πίνω νερό κόβω καρπό
Χώνω το χέρι μου στις φυλλωσιές του ανέμου
Οι λεμονιές αρδεύουνε* τη γύρη της καλοκαιριάς
Τα πράσινα πουλιά σκίζουν τα όνειρά μου
Φεύγω με μια ματιά
Ματιά πλατιά όπου ο κόσμος ξαναγίνεται
Όμορφος από την αρχή στα μέτρα της καρδιάς.

Ο. Ελύτης, Ποίηση, Ίκαρος


* δρασκελίζοντας: πηδώντας, τρέχοντας από πάνω * τάμα: τάξιμο, εδώ μεταφορικά * αποστηθίζει: μαθαίνει απέξω * αρδεύουνε: ποτίζουν

Παρατηρήσεις

Θέμα 1ο   Ποια συναισθήματα του ποιητή «ξυπνάνε» στην επαφή του με τη φύση;

Μονάδες 6

Θέμα 2ο Βρείτε τρία σχήματα λόγου και σχολιάστε τα.

Μονάδες 6

Θέμα 3ο Θεωρείτε πως η επαφή με την φύση αναζωογονεί τον άνθρωπο; Αναπτύξτε τις σκέψεις σας σε 80-100 λέξεις.

Μονάδες 8